Nieuw leven blazen in een verlopen domeinnaam

Mensen kunnen om wat voor reden dan ook hun domeinnaam opzeggen. Dat betekent dat een domeinnaam weer klaar is om gesnatched te worden door iemand anders. Maar waarom zou je een verlopen domeinnaam van iemand anders overnemen? Het antwoord daarop is simpel: jij kunt weer leven brengen in de domeinnaam en voor de nodige traffic zorgen. Toch zitten er een paar haken en ogen aan die je hieronder zult lezen.

Een verlopen domeinnaam: een korte uitleg

Wanneer je hoort van de term ‘verlopen domeinnaam’, snappen we dat je even achter de oren moet krabben. Een domeinnaam is de naam van een website, bijvoorbeeld ‘google.com’ of ‘snatcher.nl’. Je kunt domeinnamen kopen zodat de website in de lucht blijft en je dus bezoekers kunt ontvangen op de website. Sommige mensen kiezen ervoor om hun domeinnaam op te zeggen en vervolgens wordt deze ‘te koop’ gezet nadat deze uit de quarantaine komt. Meestal kun je een domeinnaam kopen door middel van een veiling zodat deze van jou is. Ben jij er net zo snel bij als Steve Natcher? 🐊

Een verlopen domeinnaam overnemen

Een domeinnaam kan dus worden opgezegd door iemand, maar hij kan ook vervallen. Dit kan verschillende redenen hebben. Misschien is de website niet meer relevant voor de eigenaar, omdat hij een andere baan heeft gekregen. Ook kan het weleens voor komen dat een bedrijf failliet gaat en dat dus de domeinnaam van dat bedrijf beschikbaar komt. Wanneer jij op het punt staat om die domeinnaam over te nemen, is het belangrijk om stil te staan bij een aantal factoren. Allereerst moet je je afvragen of de domeinnaam wel bij jou past. En waarvoor ga je de domeinnaam gebruiken? Vervolgens kun jij ‘m overkopen voor een reële prijs waar Steve Natcher jou bij helpt. Voor je het weet heb je een pareltje in handen waar jij behoorlijk wat winst uit kan halen.

Een verlopen domeinnaam en zijn waarde

Een domeinnaam is pas interessant wanneer hij een hoge waarde heeft. Maar, hoe kom je hierachter? Dit ligt voor een groot deel bij de ‘domain authority’, wat afgekort ook wel DA wordt genoemd. De DA wordt gemeten door het aantal backlinks die leiden naar een domeinnaam. Deze backlinks moeten van hoge waarde zijn wat weer kan zorgen voor een hogere DA zodat jouw domeinnaam hoger zal scoren in Google. De DR, ‘domain rating’, zal aangeven hoe sterk het backlinkprofiel is van de domeinnaam. Er wordt gekeken naar de kwaliteit, kwantiteit en de afwisseling van de links. Toch is dit niet het enige wat jouw domeinnaam een hogere waarde geeft. Hieronder vertellen we je meer.

Citation flow

De citation flow geeft aan hoeveel backlinks er verwijzen naar jouw domeinnaam. Hoe meer linkjes, hoe hoger de citation flow zal zijn. Toch zegt dit niet altijd wat. Vaak denken mensen dat hoe hoger de citation flow, hoe beter de domeinnaam zal zijn. Er moet namelijk ook worden gekeken naar de relevantie van deze links. Dit wordt ook wel autoriteit genoemd. Je hebt verschillende tools om dit te achterhalen, zoals Moz, Majestic en Semrush. 

Trust flow

Zoals de naam al een beetje doet vermoeden, meet de trust flow hoe betrouwbaar de domeinnaam is. Een backlink van nu.nl is natuurlijk veel meer waard dan een backlink van een website die je vroeger moest maken op school. Waar de citation flow vooral de kwantiteit van de backlinks weergaf, geeft de trust flow ook de kwaliteit weer. Deze twee termen geven dus een mooie combi weer wat de kwaliteit en kwantiteit van de domeinnaam is. 

Referring domains

Verwijzende domeinen is een vertaling van het begrip ‘referring domains’. Ook dit is een belangrijk deel binnen de SEO-wereld. Referring domains hebben een link naar jouw website. Wanneer iemand bijvoorbeeld googelt op jouw domeinnaam en vervolgens klikt op de link naar jouw website, is Google de reffering domain. Een reffering domain kan dus een of meerdere backlinks naar jouw website hebben. Bovendien is het belangrijk om de reffering domains van meerdere websites te laten komen. Dit zorgt namelijk voor een zo natuurlijk mogelijk backlinkprofiel. 

Geschiedenis van de domeinnaam

Als je benieuwd bent hoe de website er vroeger uitzag, kun je de geschiedenis van de domeinnaam checken. Hiervoor bestaat een tool genaamd ‘The Web Archive’. Deze geeft een score weer: hoe hoger deze is, hoe langer de domeinnaam is geïndexeerd in de zoekmachines. Ook kun je een screenshot van de website zien hoe het er een paar jaar geleden uitzag. Bovendien kun je op deze manier achterhalen wat het doel was van de website: het is natuurlijk niet altijd rozengeur en maneschijn op het internet. Het loont dus om altijd even de geschiedenis van de domeinnaam te checken. 

Daarnaast kun je de leeftijd van de domeinnaam achterhalen. Meestal geldt: hoe ouder de domeinnaam, hoe hoger de autoriteit zal zijn. Deze domeinnaam is namelijk voor een lange tijd geïndexeerd waardoor er waarschijnlijk ook een boel backlinks zullen zijn. De domeinnaam moet natuurlijk wel actief gebruikt zijn voor de optimale waarde.

Laatste nieuws van Steve Natcher